Vul hier de paginanaam in

KVeel hardlopers kampen op een gegeven moment met (vaak hardnekkige) achillespeesklachten. Een echte hardloper wil lopen en kan dus moeilijk rust houden. Iets wat juist belangrijk is voor een goed herstel.

Altijd duurt het herstel langer dan gedacht, maar geduld is een schone zaak en een achillespees lijkt een wil van zichzelf te hebben.

Oorzaak
Zoek daarom meteen eerst naar de oorzaak en kijk of je die kunt wegnemen. Dat scheelt misschien al een paar weken of maanden ellende extra. Mogelijke oorzaken van de klacht zijn:

  • zwakke of verkorte kuitspieren
  • overbelasting
  • te beweeglijke of juist stijve enkels
  • beenlengteverschil
  • overpronatie
  • slechte of versleten schoenen
  • herstelvertragende ziekten als diabetes
  • overgewicht
  • botspoor (groei) ter hoogte van de peesaanhechting

Fysiotherapie, oefeningen, engelengeduld en een Spartaanse discipline helpen je er uiteindelijk wel weer bovenop. Van een chronische achillespeesontsteking herstelt 80 procent van de lopers volledig. En dat mede dankzij deze oefening, die inmiddels niet meer is weg te denken bij het herstel van achillespeesklachten.

 

Bron:Runnersworld