Drie-stappenplan voor de juiste sportvoeding

  • RunX 

O zo belangrijk. Het gebruik van de juiste sportvoeding.

Heb jij wel eens bewust gekeken wat je eet en drinkt voor, tijdens en na de sport? Sporten doe je niet alleen voor de lol, maar ook om je gezond en fit te voelen, stress kwijt te raken, of voor de prestatie natuurlijk.

Bewegen kost energie en levert ook weer nieuwe energie op. Wat eet of drink jij om in je training of wedstrijd je lijf voldoende brandstof te geven? Vaak geven sporters grote bedragen uit aan een merkfiets, dure schoenen, de nieuwste sporthorloges en hippe kleding. Maar wat is dat allemaal waard als je je belangrijkste ‘apparaat’, je lijf, niet van de allerbeste voedingsstoffen voorziet?

De twee belangrijkste problemen waar (duur)sporters mee te maken krijgen: maagproblemen en de beroemde ‘man met de hamer’, zijn bijna altijd terug te voeren op (verkeerde) voeding. Het is dus belangrijk om niet alleen bij je materiaal stil te staan, maar ook goed te kijken welke voeding je precies kiest.

Daarom werken we bij RunX volgens ons drie-stappenplan. Daarmee helpen we jou op weg naar jouw doel.

  1. Goed voorbereiden
    Bereid je goed voor een aantal weken voor je run. Niet alleen fysiek en mentaal, maar ook qua voeding. Zo kun je bijvoorbeeld een paar dagen voor je run alvast beginnen met slikken van extra magnesium tegen krampen, het drinken van carboloader voor extra voedingsstoffen en energie.
  2.  Brandstof aanvullen
    Tijdens je run verbrand je lichaam energie. Dit moet je blijven aanvullen om een slap gevoel en uitputting voor te blijven. Anders kunnen je spieren niet presteren en stoppen ze met werken. Net als een auto heeft je lichaam brandstof nodig om door te blijven gaan. Tijdens je run kun je gebruik maken van gells, repen en isotone sportdrank.
  3. Optimaal herstel
    Na je prestatie hebben je spieren hard gewerkt en moeten ze herstellen. Dit herstel krijg je door te rusten. Je kunt het herstel bevorderen door binnen een half uur na je inspanning extra voeding te nemen. Met name eiwitten zorgen voor een sneller herstel. Een omelet bakken is niet voldoende. Beter kun je een herstelshake of herstelreep (met gerichte eiwitten) nemen.

Ben zuinig op je lichaam, je hebt er immers maar één gekregen. We adviseren je graag in een van onze winkels.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.